Metodika PRINCE2
Co je metodika PRINCE2?
PRINCE2 je metodika projektového řízení, vyvinutá organizací OGC (Office of Government Commerce) ve Velké Británii. Z původní metodiky řízení IT projektů ve státní správě byla rozpracována do podoby obecné metodologie projektového řízení. Díky své praktičnosti a možnosti snadného přizpůsobování různým typům projektů se celosvětově rozšířila.
Princ si žádá oblek na míru
Jedním z jejích principů, které je nutné dodržet, je její úprava na míru (v originále Tailoring). Znamená to, že pro řízení projektů v praxi je potřeba vytvořit metodiku, která je na základě principů, témat a procesů PRINCE2® přizpůsobena přesně na míru řízených projektů.
Díky tomu můžete využít zkušeností s projektovým řízením od světově nejlepších firem v oboru a zároveň mít metodiku pro projekty ve vašem oboru, přizpůsobené na jejich velikost, typ a délku trvání.
PRINCE2® vznikla jako propracovaný systém vycházející z nejlepších praktických zkušeností předních světových IT firem. Následně byla rozšířena pro použití i v ostatních oborech a je trvale rozvíjena a zlepšována.
Podle dostupných informací je celosvětově certifikováno více než 800 tis. PRINCE2® projektových manažerů, což z PRINCE2® činí nejrozšířenější metodologii a de facto standard v oboru.
Co získáte zavedením řízení projektů podle PRINCE2?
Projekty budou vykazovat vyšší úspěšnost v plnění termínů, rozpočtu a rozsahu.
Zejména díky tomu, že probíhají v řízeném prostředí, které přináší:
Jasně definované odpovědnosti | Každý ví, co má dělat a za co je odpovědný. |
Snížení dopadů rizik | Rizika jsou jednotně řízena. |
Soustředění na přínosy | Přínosy jsou definovány a průběžně sledovány podle plánu. |
Srozumitelnost | Zavedení jednotných pojmů používaných v oboru. |
Menší zátěž pro vrcholový management | Řízení podle výjimek snižuje zátěž managementu. |
Zajištěné řízení změn | Jasně definovaný způsob řízení změn. |
Zaměření na výstupy projektu | Produktové plánování odvíjí plán projektu od toho, co má dodat. |
Co obsahuje metodika řízení projektů podle PRINCE2?
- Popisy procesů a činností při řízení projektu
- Definici organizační struktury a odpovědností jednotlivých rolí
- Strukturu a obsah řídících dokumentů
V závislosti na potřebách organizace definuje, jak budou na projektech řízeny přínosy, jakost, změny, rizika, problémy, zkušenosti a další aspekty projektového řízení.
Metodika podle PRINCE2® musí přihlížet k velikosti a složitosti organizace, velikosti projektů, oboru, ve kterém působí, zda jde o interní či externí projekty (se zapojením dodavatelů), zda jsou projekty organizovány v programech a řízeny projektovou kanceláří a dalším skutečnostem.
Zavedení projektového řízení podle světového standardu je možné bez vysokých nákladů a v pevné ceně
Zavádění provádím formou vzorově řízeného projektu tak, aby zároveň docházelo k předávání praktických zkušeností s používáním projektových dokumentů a vedením schůzek.
Výstupy z procesu zavádění jsou:
- Zaškolení projektoví manažeři a členové projektových týmů
- Nastavené procesy
- Zavedená jednotná řízená projektová dokumentace
- Metodická příručka v elektronické podobě přístupná všem, kdo ji potřebují